inställt flyg ersättning

Har ditt flyg blivit inställt? Då vet du hur frustrerande det kan vara att plötsligt stå på flygplatsen utan en plan, särskilt om du är på väg till en viktig affärsresa eller en efterlängtad semester. Det som många inte vet är att du kan ha rätt till mycket mer än bara en ombokning eller återbetalning. Lär dig hur du gör för att kräva inställt flyg ersättning, hur mycket du kan få och vilka misstag du bör undvika – så att du inte går miste om pengar som faktiskt är dina.

Så vet du om du har rätt till ersättning

Att ta reda på om du har rätt till ersättning är det första du bör göra när du får besked om ett inställt flyg. Reglerna som gäller kommer från EU:s förordning 261/2004, som skyddar dig som resenär. Enkelt förklarat gäller lagen om du:

  • Flyger från ett EU-land, oavsett vilket flygbolag
  • Flyger till ett EU-land med ett flygbolag som är registrerat inom EU
  • Får besked om inställningen mindre än 14 dagar före avresa

Om dessa kriterier är uppfyllda kan du få mellan 250 och 600 euro beroende på resans längd och hur mycket senare du anländer till din destination. Det spelar alltså ingen roll om flygbolaget erbjuder ombokning – du kan ändå ha rätt till kompensation.

Det finns dock undantag. Om orsaken till det inställda flyget är en ”extraordinär omständighet”, till exempel extremt väder, säkerhetshot eller politiska oroligheter, kan flygbolaget slippa betala. Men strejk? Den är inte alltid ett giltigt undantag – särskilt inte om det är personal inom bolaget som strejkar.

Sas ersättning inställt flyg – vad gäller?

SAS är ett av de vanligaste bolagen för svenskar som flyger inom och utanför Europa. Därför är det extra viktigt att känna till dina rättigheter om du drabbas av ett SAS inställt flyg. Oavsett om du reser inom Skandinavien eller till exempelvis USA gäller samma regler som för andra europeiska flygbolag. Det innebär att du kan få:

  • Ombokning till ett nytt flyg, ibland redan samma dag
  • Pengar tillbaka för den biljett du inte kunnat utnyttja
  • Hjälp på plats i form av mat, dryck och övernattning
  • Ekonomisk kompensation beroende på sträckans längd

Det bästa du kan göra är att agera direkt. Besök SAS servicedisk på flygplatsen, be om skriftlig information om orsaken till inställningen och spara allt du får. När du kommer hem kan du enkelt fylla i ersättningsformulär på deras hemsida. Kom ihåg att ersättning enligt EU-förordningen är ett schablonbelopp – det vill säga, du behöver inte bevisa hur mycket du förlorat.

Sas ersättning inställt flyg – vad gäller?

Dokumenten du alltid måste spara

Du kanske inte tänker på det i stunden, men när flyget ställs in är det din uppgift att dokumentera allt som händer. Utan underlag kan det bli svårt att få rätt till ersättning inställt flyg. Här är en lista över vad du bör spara:

  • Boardingkort och bokningsbekräftelser
  • Intyg från flygbolaget om orsaken till inställningen
  • Alla kvitton på utgifter: mat, dryck, taxi, hotell
  • Intyg från din arbetsgivare om du förlorat inkomst

Tänk på att ta bilder på allt och spara digitalt – antingen i en mapp på datorn eller i molnet. Det gör det lätt att skicka in kompletteringar i efterhand om flygbolaget eller försäkringsbolaget kräver det.

Om du vill ligga steget före kan du även filma servicedisken eller samtal du har med personalen – det kan fungera som stöd i ett eventuellt klagomål senare.

Få hjälp direkt på flygplatsen

När ett flyg ställs in väntar ofta långa timmar i terminalen. Men det betyder inte att du måste lida i tystnad. Flygbolaget är nämligen skyldigt att hjälpa dig direkt på plats, oavsett om du får någon ekonomisk kompensation eller inte. Det här har du rätt till:

  • Två gratis telefonsamtal, e-post eller fax
  • Mat och dryck i rimlig mängd beroende på väntetiden
  • Hotellnatt om nästa avgång är nästa dag
  • Transport mellan flygplats och hotell

Det gäller att vara påstridig. Många resenärer vet inte att dessa rättigheter finns och flygbolag drar sig ibland för att informera om dem. Så fråga – du har rätten på din sida.

Få hjälp direkt på flygplatsen

Flera sätt att få ersättning inställt flyg

Det är inte bara flygbolaget som kan ge dig pengar tillbaka. Faktum är att du kan få kompensation från flera olika håll, och det är här många går miste om stora summor. När du kommer hem, se till att undersöka följande alternativ:

1. Kortförsäkring

Om du har betalat större delen av resan med ditt bankkort (ofta krävs minst 50–75 %), har du ofta en inkluderad reseförsäkring. Den kan ge dig ersättning vid inställt flyg eller lång försening, ofta mellan 500 och 3000 kronor beroende på förseningens längd. Kontakta det försäkringsbolag som din bank samarbetar med och skicka in kvitton och intyg.

2. Hemförsäkring

De flesta hemförsäkringar innehåller ett reseskydd, där du också kan få ersättning för inställda flyg. Här kan du få upp till 6000 kronor, särskilt om du har ett utökat skydd. Ibland täcker hemförsäkringen även försenad hemresa – perfekt om du fastnar utomlands och inte kommer hem i tid till jobb eller familj.

3. Använd en flygkalkylator

Vill du snabbt få koll på hur mycket du har rätt till? Då kan du använda en flygkalkylator – exempelvis hos Hallå Konsument. Du fyller i flygnummer, förseningslängd och destination, och får direkt svar på hur mycket kompensation du bör kräva.

Så lyckas du med ditt ersättningskrav

Det kan kännas krångligt att kräva kompensation, men med rätt strategi går det ofta smidigt. Här är några saker att tänka på:

  • Kontakta flygbolaget så snart du kommer hem
  • Använd deras egna formulär för att undvika onödiga missförstånd
  • Skriv tydligt vad som hänt, vilken ersättning du kräver och bifoga alla dokument
  • Sätt en rimlig tidsfrist (exempelvis 30 dagar) för svar
  • Om flygbolaget nekar – ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Du kan även anlita företag som hjälper dig med hela processen mot en avgift – men det går ofta lika bra att göra det själv, gratis.

Vanliga misstag som kostar pengar

När folk inte får ersättning för inställt flyg beror det ofta på några klassiska misstag. Genom att undvika dessa ökar du dina chanser att få det du har rätt till:

  • Du glömmer att spara kvitton
  • Du väntar för länge med att kontakta flygbolaget
  • Du accepterar en voucher istället för pengar – då avsäger du dig ofta rätten till ersättning
  • Du tror att en försening på mindre än tre timmar aldrig ger rätt till kompensation – men det kan den göra om flyget ställs in och du anländer sent

Så ta inga chanser. Begär ersättning varje gång du drabbas av ett inställt flyg, även om det inte känns som en stor grej just då.

Vanliga misstag som kostar pengar

Vad du kan göra med pengarna

När du väl fått din ersättning är det dags att bestämma vad du ska göra med pengarna. Kanske spara till nästa resa? Uppgradera din nästa biljett till business? Eller unna dig något extra som plåster på såren? Du har blivit ersatt för något du aldrig borde ha behövt uppleva – så njut av din kompensation. Och kom ihåg: nästa gång du drabbas, tveka inte att kräva inställt flyg ersättning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

You May Also Like

Air China – Kinas internationella stolthet inom flygbranschen

Air China är inte bara ett flygbolag, utan en nationell symbol för…

LOT Polish Airlines – ett historiskt och internationellt flygbolag

LOT Polish Airlines, eller LOT Polskie Linie Lotnicze, har en framstående position…

PopulAir – Nya sätt att upptäcka Sverige från ovan

PopulAir erbjuder en unik kombination av pålitliga inrikesresor och en miljömedveten profil,…

Smidiga och hållbara flygresor med Västflyg

Västflyg erbjuder snabb och hållbar flygtrafik mellan Västsverige och Stockholm. Genom att…